Ads 468x60px

Friday, December 18, 2009

Salam Awal Muharram

Muharram menandakan kemenangan umat Islam.


1. MUHARAM adalah bulan pertama dalam tahun Islam atau Hijrah dan menandakan pengasasan kalender bagi Umat Islam yang pertama.

Sebelum kemunculan kalendar Islam ini di kalangan bangsa Arab sendiripun ada berbagai-bagai kalendar yang digunakan seperti Kalendar Tahun Gajah, Kalendar Persia, Kalendar Romawi dan kalendar-kalendar lain yang berasal dari tahun peristiwa-peristiwa besar Jahiliah.


2. Hijrah Rasulullah memberi kesan besar kepada Islam sama ada dari sudut dakwah Rasulullah, ukhuwwah dan syiar Islam itu sendiri.


يسألونك عن الشهر الحرام قتال فيه قل قتال فيه كبير وصد عن سبيل الله وكفر به والمسجد الحرام واخراج أهله منه أكبر عند
الله ....

Pemahaman-Muharam membawa maksud 'diharamkan' atau 'dipantang', iaitu Allah SWT melarang melakukan peperangan atau pertumpahan darah. Namun demikian larangan ini ditamatkan setelah pembukaan Makkah (Al Baqarah: 91).

Sejak pemansuhan itu, umat Islam boleh melaksanakan tugas dan ibadat harian tanpa terikat lagi dengan larangan berkenaan.


3. Berpuasa dalam bulan Muharram adalah amat dituntut, terutama di hari kesepuluh, atau disebut hari 'Ashura. Rasulullah s.a.w. telah dilaporkan telah bersabda apabila ditanya tentang doa apakah yang lebih baik selepas doa wajib, jawab Baginda : "Doa di tengah malam."

Baginda telah ditanya sekali lagi puasa manakah yang lebih baik daripada puasa sepuluh akhir Ramadhan. Beliau menjawab: "Puasa di dalam bulan yang dipanggil Bulan Muharram." (Ahmad, Muslim, dan Abu Daud)



4.
Pengajaran peristiwa Hijrah

- pergaulan hidup di mana hubungan antara penduduk Madinah ketika mana hijrahnya nabi bersama kaum Muhajirin semakin rapat antara mereka terutama sesama Islam dengan usaha di dalam mempersaudarakan mereka dan juga termeterainya piagam Madinah.

-Tiada lagi permusuhan yang teruk disebabkan bangsa dan keturunan disamping hubungan baik antara muslimin dan bukan Islam juga baik. Ini sebagai satu praktikaliti kepada kita umat Islam sebagai kesatuan ummah, untuk berhadapan dengan musuh baik secara zahir dan tidak zahir.

-Menyemarakkan lagi suasana ukhuwah di samping mengukuhkan struktur Ekonomi atau hubungan manusia secara material. Ianya berkembang baik dengan menyingkirkan amalan riba, korupsi dan amalan yang menindas serta kepentingan diri sendiri setelah wujudnya sistem ekonomi Islam yang menjamin kestabilan dan keadilan.

-Dari aspek sejarah, Islam telah memuliakan penduduk Madinah yang dianggap lemah dan miskin oleh penduduk Mekah sebelum ini kerana kebanyakan mereka hanya mengharap kepada hasil pertanian sahaja.

-
Pengajaran dalam merubah sosio budaya umat Islam. Ini dapat dilihat melalui muamalah di kalangan orang-orang ansar dan muhajirin. Perubahan daripada satu keadaan jahiliah kepada hidayah yang terang menerangi iman mereka sehingga menjadikan mereka ummah yang terbilang dan gemilang di mata masyarakat masa itu. Seterusnya membuktikan kemampuan umat Islam pada masa itu berjaya membina empayar pertama di bumi Madinah.

1 ulasan anda:

Abiyasha said...

Sangat bermanfaat bagi saya pribadi

Post a Comment